Winnaar 2011
Henni Wouda

Henk, Nyncke en Bertil Wouda met rechts Henk Boerwinkel. - Foto: Frens Jansen

Henni Wouda wint de
Henk Boerwinkel Cultuurprijs 2011

Henni Wouda krijgt postuum de Henk Boerwinkel Cultuurprijs 2011. De bij de prijs behorende litho van de naamgever Henk Boerwinkel en een geldbedrag worden op zondag 30 oktober in Schouwburg Ogterop uitgereikt aan haar man en kinderen tijdens de finissage van de expositie over haar veelzijdige oeuvre. Henni Wouda overleed in december 2010.
Haar werk oefent een grote aantrekkingskracht uit op de bezoekers van de expositie. Ook de vele passanten van het Schouwburgplein in Meppel kijken bewonderend naar het beeld de Harlekijn van Henni Wouda dat daar onlangs is onthuld. Het was haar laatste opdracht. Zelfs tijdens de behandeling van haar ziekte met chemokuren werkte zij met grote volharding aan haar beeld. De veelzijdigheid en zeggingskracht van haar werk hebben de jury gesterkt in haar keuze.

De wijze waarop Henni Wouda textiele werkvormen toepast, kan kortweg aangeduid worden als ‘schilderen met textiel’. Zij heeft zowel tweedimensionaal als ruimtelijk werk gemaakt. De bedrukte stoffen vervangen verf en penselen. Vervreemdende trekjes zetten de toon in haar werk. Waar mogelijk vergroot zij menselijke eigenschappen en onuitgesproken verlangens uit om haar ‘statements’ extra kracht bij te zetten. Relativeringsvermogen blijkt de beste garantie voor lichtvoetige en kleurrijke kunst.
Henni Wouda heeft ook bronzen en keramische beelden gemaakt. Het harde en duurzame materiaal vormt een perfecte tegenhanger voor het fragiele en kwetsbare textiel. Toch zijn de verschillen tussen textielkunst en driedimensionaal werk minder groot dan men wellicht geneigd is te denken. Beelden als ‘Putti Frutti’, ‘Homo duplex’, ‘Ride the high horse’ en ‘Silly Sisters’ getuigen van dezelfde hang naar komische taferelen, ongebruikelijke ingrepen, ongewone wendingen en verrassende kruisbestuivingen die ook kenmerkend zijn voor de textielschilderijen. Mensen op het verkeerde been zetten, blijft een dankbaar vertrekpunt.

Henni kreeg in 1995 de 1e prijs in de categorie Contempory Free Design van de Royal School of Needlework in Harrogate. In 1996 won zij de 1e prijs in de categorie The Most Creative Design van het prestigieuze tijdschrift Eurostitch. In 1996 eindigde ze bij de eerste drie van de Europese Anchor Award. In mei 2003 sloot zij haar opleiding beeldhouwen aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten af met het predikaat cum laude.

Henni Wouda was geboeid door de mens die balanceert tussen kracht en kwetsbaarheid. Harlekijn was het slotakkoord van haar rijke artistieke leven. Ze werd actief ter zijde gestaan door haar dochter Nyncke. Er groeide een prachtig samenspel van moeder en dochter met als doel de vervolmaking van de Harlekijn. In het atelier van kunstenaar Wessel Bezemer in Dwingeloo werkten moeder en dochter intensief en intens samen. Het artistieke proces heeft Henni voor haar overlijden kunnen afronden.

Een bijzondere, haar weer tot artistiek leven wekkende periode was na het overlijden van haar zoon Machiel en twee van zijn vrienden Niels Jobing en Jan Lever. Zij verloren het leven bij een verkeersongeluk op de A32. De kunstenaar in Henni Wouda herschiep die inktzwarte dag in een oeuvre van twintig textielcollages van kleurrijke stoffen en zes bronzen beelden in combinatie met 28 gedichten, voor ieder jaar van Machiels leven één, getiteld ‘In de stilte hoor ik je stem’.
De textielcollages van 55 bij 75 centimeter hebben titels als Wanhoop, Requiem, Drie Engelen, Drie Sterren. De levenskracht en artistieke intensiteit, maar ook de fijnbesnaarde, indrukwekkende poëzie die in het gedenken samengaan, vormen een hoogtepunt in haar oeuvre en kunnen worden beschouwd als haar echte levenswerk.